Thursday, 24 April 2008

Kek Gula Hangus

P4250586
P4250598
P4250602

Kek Gula Hangus ni 2nd try..yg 1st dulu wat x jadik dia punya 'sarang semuat'x jadik...yg ni ok..resepi amik rumah Jo..komen kek ni..2 thumbs up! sedap bangettt!!!

wokey..resepi mai salin sini no....

Bahan2:

1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat
2 camca teh soda bikarbonat
4 biji telur
2 camca besar mentega

Cara2:

Masak gula dengan api sederhana hingga hangus. Masukkan air & kacau hingga cair. Berhati semasa masukkan air, sbb gula tu akan meletup2...tutup periuk utk elakkan terkena percikan (pasai i da kena dulu u!berbekas jari i yg halus ni ahaks!). Kemudian masukkan mentega.Sejukkan.

Pukul 4 biji telur tu sehingga kembang & pekat. Masukkan susu pekat dan kacau sebati.
Ayak tepung dan soda. Masukkan sedikit demi sedikit. Akhir sekali, masukkan gula hangus tadi...kacau rata. Perap adunan selama 3-4 jam (aku perap 6 jam sebab lupa2 kucing..ekekekeke). Bakar dgn api sederhana 160 -180 selama 45 ke 1 jam.Bahan senang, buat senang..makan lagi senang!! ekekekeke..

12 comments:

abudaniell said...

kak nita.. admire tul la ngan kek gula hangus ni..

jo ayee said...

nita..ada member i buat kan..guna this same resepi la..tp dia ckp dia lupa nak pukul telur sampai kembang..tapi elok gak jadinya..i rasakan klu kita pukul sampai betul2 kembang kan..kat atas tu jadi cam halus jer lubang2 tu..cam u punya tu.& i buat pun cam u buat gak..hemmm.what do u think? & anybody else nak share tips?

NITA said...

jo...dulu i penah try da resepi ni..tp, x jadik sbb tu x post..tp, masa tu i tak ayak soda tu sekali...mungkin sebab tu la...org kata soda tu kena sekata...means sebati dgn tepung..so, ikut la...so, the result....as you seen la..tp, kek ni mmg cepat abis kann..sbb x muak...butter pun pakai 2 sudu jer..healthy kunun!..ekekekek

adett said...

kak.... kalau nak kukus kek ni boleh tak ? tq.

{mis.niaa} said...

salaam.

Sis nita, i try resepi ni semalam. Hasilnya, wallaaah...memang sedap. I bake dlm oven guna teknik water-bath, hasil keknya moist, lembut. Memang puas hati.

Boleh juga kut nak kukus atas dapur ya?

Nor Aziah said...

Salam Nita.

Sudah 3 kali saya buat tapi still tak jadi sarang semut. texture nya seperti kek. Kenapa ye?

Bagaimana hendak perap adunan sebelum masuk dlm oven? Saya hanya tutup sahaja selama 3 jam.

Terima kasih.

warung GAJAHPUTEH said...

dah try resipi ni semalam....
sarang nya memang menjadik....
tp kek nya liat la...
kawan kata cam getah....hehe....

p/s : pakai loyang size ape eh? sy pakai 8x8...rendah sgt...mungkin ke sbb tu dia liat???? sbb texturenya ala2 cam gambar yg bawah skali tu...

Zeyra said...

Saya dah cuba buat 2 kali..tapi sarangdia x besar..jadi halus2 jerk.camne tu yek

Zeyra said...
This comment has been removed by the author.
rahel said...

hia nita,sedap kek gula hangus ni,dah banyak kali buat,hasilnya hmmm seeedap..hehehe.

dyny_aimya said...
This comment has been removed by the author.
dyny_aimya said...

wow..mmg best la kek nih..dlu 3x i buat 3x la x menjadi..skrg i try ikut u punya resepi,skali buat trus menjadi..power jgak la resepi u nie..akhir nyer berjaya jugak la i buat kek fvorite my family.dlu asal nk makan kn beli skrg rasa nk makan jer terus buat.
anyway thanks coz sudi berkongsi resepi..hihi