Sunday, 27 April 2008

Kuih Goyang

P4270589
ros1

Resepi Junis -MyR...Timasih!

Bahan2:
290 gram tepung beras
50 gram tepung gandum
400 ml santan
170 ml gula
150 ml air
1 biji telur
1/2 sudu teh garam

Bahan campuran
Bijan (optional - bubuh kat adunan masa dah nak goreng)


Cara2:
Lebur semua dlm blender sampai halus. Tapis. Panaskan minyak, celupkan acu dlm minyak hingga panas,keluarkan & kemudian celupkan acu tadi kedalam adunan. Masak dlm api sederhana. Goyang2 Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org utk keluarkan adunan dr acu.Kemudian, masak hingga garing.

Untuk acu yg baru pertama kali pakai, selalunya akan melekat dan susah nak tanggal dari acu. Sebelum guna tu, rendam acu dlm minyak dlm sehari (petua u!)..kalau masa goreng tu lekat jugak, gosok2 dulu dgn kain jgn bagi ada kerak tepung kat acu.InsyaAllah..lepas tu x lekat, kena sabar sikit la..

Utk buat dwi - colour tu pulak, masa celup adunan tu...celup acu yang betul2 panas kat kaler merah separuh acu, kemudian celup acu kat adunan kaler hijau @ lain2 sampai penuh ...dptla kaler maler tu! Kuih goyang aku ni terlebih kaler, terang sgt..Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org

5 comments:

shima said...

salam kenalan kak...

ni lah kuih goyang yg plg meriah i penah nengok...sgt2 cantik!!! buleh di pasarkan... >>> breaking into TESCO!!

admin said...

wah.. betul2 menarik ni... tq dgn info2 tu... sy buat kadang2 berminyak laa kenape eak?

kaklong said...

ye la...sangat interesting....
saya pun baru pertama kali tgk ini kuih..heheh wpun saya ni paling suka makan kuih ni kalo mai umah orang beraya..sampai habis mkn, tpi tak pernah lak tgk yg berwarna warni ni...mungkin berminyak sebab terlebih tepung kurang air kot..kan kita kne bancuh bagi cair betul..ala, tapi tak pe,,,janji menarik..sure la sedap kan :>

kaklong said...

semoga ia dapat dipasarkan....

azahhakimy72 said...

first time tengok kuih ros ni ber kaler kaler... meriah... nanti nak cuba buat .. thanks for the info dea...