Tuesday 29 April 2008

Kek Lapis Sisik Ikan

P4300607
P4300605

Arini misi mencabar diri wat kek lapis sisik ikan sudah tercapai...aduhhh...mmg mencabar giller! Aku siap tarik nafas masa nak cucuk hawflakes tu masuk kek, takut patah..kahkahkah! tp, hawflakes tu sbnrnya x senang patah tp, kena pandai budget tang mana nak dicucuk..sbb bila lapisan atas tu dah cover lapisan yg kena cucuk..dah tak pandai nak budget..hawflakes tu punyer selang, so dia bertindih seperti apa yg berlaku pada kek aku tu...erk..paham x?x paham..buat2 paham la yek..so, pada tukang2 lapis diluar sana yang nak test power, buleh la test kek lapis ni....

Resepi aku ikut bahan yg ada kat rumah..so, lepas aku olah resepi kek hawflakes Bro.Rozzan & Kak Pah..ini lah bahan2 nya...kena kretif ma!

Nota: Loyang 4x4

Bahan2:
225g mentega
95g gula halus
5 biji telur Gred A
150g biskut marie - kisar halus (aku guna Rich Tea Biscuit)
1/2 tin kecil condensed milk
45g horlick (resepi asal kena bubuh serikaya)
1/2 camca teh esen vanilla
1 bungkus hawflakes (10 gulung)
Pewarna hijau

Cara2:

Lengser tin dgn butter.Panaskan oven guna api grill.

Pukul mentega dgn gula hingga kembang. Masukkan telur satu persatu.Pukul lagi hingga rata. Kemudian, masukkan serbuk horlick & susu pekat manis.Putar rata.Masukkan biskut marie yg sudah dikisar tadi.Tuang esen vanila.Apabila sudah sebati,bahagikan kepada 2. Aku buh kaler hijau & natural jer. Pesan pakar kek, kek lapis sisik ikan xyah kaler maler sgt, sbb nanti sisik dia x nampak.

OK...acara melapis pulak.Bubuh 4 sudu adunan dimulai dgn kaler natural. Bakr dlm 7 minit atau sehingga bhgn atas kelihatan perang. Kemudian, bubuh lagi 4 sudu kaler hijau pulak. Teruskan melapis sehingga lapisan ke 4.Bila lapisan ke 4 sudah masak, amik sekeping hawflakes tu, cucuk serong kedlm kek. Skill ni aku belom obtain sbb aku cucuk pun x sekata. Bantai jer laa...Kemudian teruskan melapis sehingga lapisan ke 4 lagi...dan cucukkan lagi hawflakes tu. Kek ni aku buat dpt 3 kali cucuk hawflakes.

So, camtu lah rupa kek aku..komen pada tekstur..emm...agak manis pada aku & asben walau aku dah kurangkan kuantiti gula.Itu aku tak buh serikaya, kalo x...x dpt kubygkan! Tapi, sedap u...lemak..sbb lemak biskut tu kot..pada aku..melt in ur mouth! Cubalah....

1 comment:

HoneyBee said...

Hello! I’m surfing around for cooking blogs featuring local Malaysian food to be featured on my blog at http://picnicbasketontherun.blogspot.com/. I’d like to feature yours as I found your blog appealing with the nice pics and description. Just wait for the my next post =)

Regards, HoneyBee