Thursday, 23 October 2008

Nasi Minyak simple

nasi minyak

Arini aku wat nasik minyak lauk ayam masak merah utk Iman.... saja tukar rasa tekak,hari2 makan nasi putih..boring jugak kan.

Bahan2:
3 cawan beras Basmathi(rendam 1/2 jam kemudian turas air)
4 biji bwg merah (hiris halus)
2 biji bwg putih (hiris halus)
1/4 cawan minyak masak
2 biji bunga lawang
1 btg kulit kayu manis
2-3 biji buah pelaga
2-3 biji cengkih
1 sudu kecil jintan manis
1/2 biji tomato (buang biji, hiris kecik2)
Garam secukup rasa
Air secukupnya

Cara2;
Aku citer camner aku wat yer. Masak nasik ni pakai periuk nasik elektrik biasa tu. Tapi masa nak tumis bahan2 tu...keluarkan periuk dan tenggek periuk tu atas api (jgn ko hangkat dgn tempat masak tu sekali pulak!).Panaskan minyak tu dlm periuk, kemudian tumisla bwg merah, putih,bunga lawang,kulit kayu manis, buah pelaga,cengkih & jintan tu semua.Bila bwg dah agak garing, masukkan la beras yg dah rendam dan tapis tuh. Kacau2 pelan sampai rata minyak kesegenap beras. Jangan kacau ganas2 nanti beras patah, nasik tak cun kang.Kemudian buh la air dlm 1/2 tinggi dari tinggi beras. Sukat pakai tgn jer ok.Masukkan garam dan tomato yg dah dihiris tu. Matikan api. Kemudian angkat periuk tu masukkan dlm periuk nasik utk msak secara elektrik pulak. Bila dah masak tu..biarkan dulu nasik tu.Jangan bila lampu periuk tu mati terus kacau. Lepas 10 minit baru buleh kacau. Gembur2kan mcm biaca ok!

6 comments:

Nurul muslimaH said...

dok google2 resepi td then jumpa ni. insyaallah nak try guna resepi ni. thanks for sharing. ^_____^

Raimi [ DocAmy ] said...

best2. . .kelakarnye bila baca explanation cara2 nak masak tuh. . .terima kasih

NoorGie said...

salam kenal...(^_^)
mmg simple resepi ni..i nak try lah thanks

eny said...

nasi aje..lauknye tak ade ker?

bie said...

kenapa nasi saya keras? saya masukkan air macam masak nasi biasa?? atau saya perlu lebihkan air

DiaNa said...

salam pkenalan..sy da try wat..est2..thanks utk resepi tue..