Sunday 25 November 2007

Kari Kambing Kari Campuran

ahaks!! resipi yg aku buat sbb dah boring dgn kari yg ada kat rumah nih..kari kat sini dia ada rasa 'pedor2'sikit..lagi satu, aku selalu guna Ground Mix Spice tp pedas sgt lah pulak.Aku suka lagi kari adabi kat mesia.Jadiiii...aku modified ikut suka aku la..ikut suka tekak aku...tp sodap jugak!! masam2 pedas kari daging!


.

Bahan2:

500 gram Daging kambing/lembu di potong dadu
4 biji bwg merah
2 ulas bwg putih
1/2 cm halia
1 sudu kecik Ground Mixed Spice (Kari daging pun boley..)
1 sudu besar Kari Ikan Baba's
Sedikit serbuk cili
1 sudu besar Yogurt
2 biji kentang saiz kecil (belah 4)
3 biji cili hijau
1 btg kulit kayu manis
2 biji bunga lawang
2 biji buah pelaga
Minyak utk menumis

Cara2:

Kisar bwg merah,putih dan halia. Panaskan minyak. Masukkan kulit kayu manis, bunga lawang dan biji pelaga.Tumis bahan tersebut.Dah naik bau, masukkan bahan kisar bwg tadi. Tumis sehingga layu. Kemudian masukkan daging. Kacau sehingga daging bertukar warna atau separuh masak lah org kata.Lepas tu masukkan serbuk Ground Mixed Spice,serbuk kari ikan dan serbuk cili.Masukkan yogurt.Kacau sehingga sebati. Masukkan kentang dan sedikit air.Masak sehingga daging dan kentang empuk. Kalo daging x empuk2 jugak, masukkan lagi air.Last sekali masukkan cili hijau yg dipotong 2.masak sehinnag cili layu.Siap!!! boleh mkn dgn roti canai atau nan. Buat lauk nasik pun ok!..Lauk multi purpose nih!!

Ilham kari letak yogurt ni ikut resipi kak rozie. sblm ni x penah letak yogurt. Sedap jugak..lain sikit rasa dia.. sesuai utk masak daging kambing sbb daging kambing tu kan ada rasa ke'kambing-kambing'an kann?! walaupun x kuat mcm kambing kat mesia...(yelah..kambing kat mesia kuat berpeluh kannn...panasss!!)

No comments: