Sunday 25 November 2007

Samosa Kentang

Samosa...dulu aku selalu jadik tukang tolong je kalo nak mkn samosa..ini kira mcm antara menu wajib kalo ada kenduri kat rumah mak lang aku..skill lipat melipat kulit samosa tu pun aku dpt belajar dgn kak yong yg dah masuk dlm level 'expert' dlm bab lipat melipat samosa nih...timasih kak yong turunkan skill!! hehehehhe!dan x lupa jugak kpd mak lang aku yg jadik 'QC'terhadap tahap kekemasan lipatan...strict tuh!! hehehehe! ya ampun maklang!!..dah jauh2 ni kena buat sendiri lah nampaknyer...hehehehe!samosa ni aku wat masa ada gathering student mesia sheffield kat Subud aritu. Abeees Licinnnn!!



ok..mari kita tgk camner nak buat samosa nih...

Bahan2 inti: (anggaran dlm 15 biji samosa)

4 biji Kentang saiz sederhana (dipotong dadu)
1/2 cawan mixed vege
4 biji bwg merah
2 ulas bwg putih
1 sudu besar serbuk kari
1/2 sudu besar serbuk cili
1 sudu besar udang kering
1 biji bwg besar (potong dadu)
Daun sup
Mentega utk menumis
Air

Kulit:
Kulit popia saiz sederhana
Tepung gandum


Cara2:

Kisar kering bwg merah,bwg putih dan udang kering. Panaskan mentega. Tumis bhn kisar hingga naik bau. Masukkan serbuk kari dan serbuk cili.Kacau. Masukkan kentang dan sedikit air. Biar kentang masak.Bila kentang mula lembut masukkan mixed vege. Kacau hingga masak. Pastikan bahan inti ini masak kering. Bila sudah masak masukkan bwg besar yg potong dadu tadi dan daun sup.Biar bwg dan daun sup nampak fresh, tak yah masak sgt. Angkat dan sejukkan sblm dilipat dlm kulit popia.

Kulit pulak...ada cara melipatnyer...nak kena amik gambar cara lipat, susah nak explain. Akan aku usahakan gambar2 cara melipat dlm masa terdekat nih..oh ya...tepung gandum tu bancuh pekat2 utk jadik gam melekat kulit tu nanti...tunggu gambar yer...

Tips: Sejukkan bahan inti sblm melipat sebab kalo ia masih berkuap, kulit popia tu mudah koyak...ok!

No comments: