Friday 23 November 2007

Puding Jagung versi Cik Eton

Aku suka makan puding jagung tp dah lama x makan...sebab mak aku dah lama tak buat..ahaks!! Ada org suka pakai susu untuk membacuh adunan tp aku tetap suka resipi mak aku guna santan. Jagung pun aku suka yg berbiji2 sbb stimes org kisar.Bila dah jauh ni br lah aku teringat resipi ni...perut nak makan, tp nak masak benda yg senang jer...hehehehhe!






Bahan2:

1 pint santan cair @ susu cair
4 sudu besar tepung Bird's Custard
20 gram sweetcorn dlm tin (suka hati nak kisar @ biar dia berbiji2)
4 sudu besar gula
Secubit garam

Cara2:

Campurkan tepung dgn gula. Gaul rata. Kemudian, campurkan 8 sudu santan cair (amik portion dari 1 pint santan tadi). Pastikan bancuh rata sehingga tidak berbintil.
Panaskan baki santan sehingga hampir mendidih, dan campurkan kedalam adunan tadi. Masukkan adunan dlm periuk untuk dimasak. Masak dgn api perlahan,pastikan adunan dikacau kerap utk mengelakkan ia masak berbintil dan berkerak.Masak sehingga adunan berkilat dan tidak melekit.Dlm 20 minit jugak lah...Kalo rajin masaklah lama sikit sampai betul2 tanak...ahaks!! Bila sudah masak, tuang dlm loyang yg sudah digeris dgn marjerin. Sonang ajo kannn??

Tips: Petua masak hingga tanak ni supaya kuih tidak melekat bila di potong dan x mudah basi.

No comments: