Sunday 25 November 2007

Lamb with BlackPepper Mushroom

ha...nama lauk dah menang dah!bleh dikatakan stok lamb mmg sentiasa ada dlm freezer rumah aku..itu yg senang dpt dan murah..hehehehehe! idea nak masak daging kambing ni dtg lepas aku tgk daging black pepper kak pah..cam sodap jo rupa dier...tp, bila dah start masak br aku perasan, bhn penting..sos lada hitam xde stok kat rumah aku!! aiseh..terus tukar plan..

one thing, lamb kat sini x bau dan lembut. goreng pun sodap!!



Bahan2:

500 gm daging kambing dihiris nipis
1 sudu besar lada hitam biji
1 sudu besar sos tiram
3 sudu besar mushroom soup
4 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
1 biji bwg besar (dipotong empat)
Garam/ Gula
Minyak untuk menumis
1/2 biji capsicum

Cara2:

Tumbuk bwg besar dan bwg putih.Kisar lada hitam tp jgn halus sgt. Panaskan minyak. Tumis bwg yg sudah ditumbuk dan lada hitam kisar.Masukkan daging.Gaul sehingga daging bertukar separuh masak.Masukkan sos tiram dan sos cendawan.Masak sehingga daging lembut. Masukkan sedikit air kalau daging masih liat.Masukkan garam dan gula secukup rasa.Kacau. Masukkan bwg yg dipotong empat tadi dan capsicum.Siap dan hidangkannn....

Tips: Pastikan rasa dulu kuah tu sebelum bertindak memasukkan garam...sebab kadang2 mushroom sos tu dah masin..yg aku nyer tu sbnrnyer terlebih mushroom sup sbb tu lauk tu cam berenang..ahaks!!.ok....simple kan..!!

No comments: