Thursday 20 December 2007

Kuih Lapis Kacang Merah



wallaaa!!! tercapai jugak aku nak guna periuk kukus nih...takut gak my huby bising dah beli x pakai...hikhikhik! aku try wat kuih kukus aku wat pertama kalinyer...kuih lapis kacang merah. Kalo ikut resepi dlm blog Mamavogue , dia guna kcg ijau..tp, aku guna kcg merah sebab aku ada belen inti kuih bom bijan yg dah lama aku frozenkan...hasilnyer...marvellous!! mula2 ingat mcm terlembik tp, bila dia dah sejuk tu..perfect!! resepi yg sungguh simple dan best!!mai mkn..ngap2 ngap ngap!!

Bahan2:

Bahan-bahan A

2 cawan santan

1 cawan tepung gandum

1/2 cawan gula

2 sudu besar tepung beras

2 sudu besar tepung jagung

Bahan B

1/2 cawan kacang merah (akunyer dah dlm bentuk inti)

1/2 cawan air

Pewarna merah

Bahan C

1/2 cawan air

aku copy je lah resepi mamavogue nih...mcm penat lak na type....(malas sbnrnyer!! heheheheh!) ampun kak rozie....

Cara2- Sediakan periuk kukus- Gaul semua bahan A hingga sebati, tapis@ blend.- Bahagikan kepada 2 bahagian.- Campukan bahan B ke dalam satu bahagian di atas, kacau rata.- Campurkan bahan C kedalam satu bahagian lagi, kacau rata.- Tuangkan satu senduk adunan bahan B ke dalam loyang kukusan~ kukus selama 7 minit- Tuang 1 senduk campuran adunan bahan C ke dalam loyang untuk lapisan kedua, kukus lagiselama 7 minit, ulang proses berselang seli hingga habis...buat jgn x buat!!

No comments: