Thursday 20 December 2007

rendang ayam simple











seumur idup aku, br sekali ni aku memandai2 wat rendang...x kiralah ayam ke daging...tp, aritu aku tergerak nak wat utk raya sbb aku jumpa kerisik kat kedai arab tu...beli jer kerisek konon wat stok....aii...pantang jumpa brg2 tempatan mesia, semua nak beli...entah apa perangai br aku kat sini nih! dulu kerisek bersepah2 kat kedai, langsung x pandang ...hikhikhik itulah, berlagak lagi....la ni jumpa kerisek mcm jumpa intan permata! mula2 nak tiru resepi mat gebu kat MR, tp bnyk sgt bahan yg aku xde...daun kunyit la semua..ish! aku modified je la ikut logik...ada rasa serai2&lengkuas& kerisek tuh.... consider rendang la tuh...hikhkhikh!



Bahan2:


5 btg serai


5 ulas bwg merah


4 ulas bwg putih


2 inci halia


1/2 inci lengkuas


2 camca besar cili kisar


2 camca besar kerisek


2 sudu besar gula tapak atau gula melaka


Garam & Minyak


Sedikit serbuk kunyit (xde kunyit idup pny pasal!)


Air asam jawa (aku xde asam keping)



Cara2:


Blender serai,bwg merah, bwg putih,lengkuas, halia. Panaskan minyak. Masukkan bhn tersebut. Masukkan cili kisar dan serbuk kunyit. Masak hingga naik bau. Masukkan ayam. Kacau sehingga sebati. Bila ayam separuh masak, masukkan air asam.Kacau seketika. Kemudian masukkan kerisek,gula melaka & garam secukupnyer. Masak hingga garing. Dah siap...senang jer..itu method yg aku reka sendiri la..sepatutnye letak santan tp santan rumah aku dah abis...khikhikhik!




No comments: