Thursday 20 December 2007

Kuah Lodeh










kuah lodeh..laki aku suka mkn kuah lodeh! resepi ni lagi rambo..aku belasah je ikut sedap tekak...entah 10-15 kali aku dok merasa!! tp, aku rasa jadik ler tuh...aku tgk dia mkn muka x berkerut...worait!! pass...hikhikhik


Bahan2:


2 cawan santan pekat


2 cwn santan cair (ni yg mak aku ajar..tp, aku pakai santan tin ajer, xde pekat cairnyer ...muhahahahaha!)


2 sudu besar udg kering (rendam)


5 ulas bwg merah


3 ulas bwg putih


1 sudu kecil Serbuk kunyit/ kunyit hidup


3 btg serai


Garam secukup rasa



Isi lauk:


2 keping fuchuk - rendam


Secekak suhun - rendam


5 btg kcg panjang - potong seronh


1 btg karot - potong memanjang


1/2 biji sengkuang - potong memanjang


2 biji tauhu yg sudah siap digoreng - konon ganti tempe la



Cara2:


Masukkan santan cair dlm periuk.Tumbuk bwg merah, bwg putih.Titik serai. Masukkan bahan tadi,udang kering yg sudah kembang direndam & serbuk kunyit (yg sedapnyer kunyit idup) ..masak & kacau dgn api sederhana spy x pecah minyak. Biar kuah mendidih. Kemudian masukkan santan pekat. Kacau seketika. Lepas tu,masukkan sayur bermula dgn sayur yg keras mcm carrot & kcg panjang, diikuti dgn bhn yg selebihnyer. Masukkan garam secukup rasa. Masak shg sempurna masak dan hidang. Ada org letak cili kisar dlm tumisan tp, aku x letak sbb takut pedas. Iman x leh mkn kang!! wokeh...siapppp! sempoi kannn??



3 comments:

Sarah said...

Salam
Saya guna resipi kakak untuk juadah raya haji nih..terima kasih.. sedappp
Selamat Hari Raya Aidiladha

Sarah said...

resipi nih bg kat ibu mintak ibu masak..hehe..nyway thx again

mrs farhan said...

ni cara y paling simple...kuah lodeh tok raye aji...sempoi r