Thursday 24 January 2008

TEMPE



Ini adalah hasil eksperimen aku yg terbaru...TEMPE. Sbb tempe ni lah aku x lena tidur...asyik teringat tempe yg aku peram kat bilik boiler tu jadi ke x jadi..hehehhe! Wat tempe ni mmg bnyk trick dia...manja ya amat la cara pembuatannya...salah silap 1 step...hancusss production tempe aku...!!Proses wat tempe ni dari merendam kacang soya hinggalah dia jadi tempe...dlm 4 hari. Sesapa yg nak try buat..cubalah! menguji kesabaran sungguh...kihkihkih!

ok mau tgk apa bahan yg diperlukan:

(utk dpt dlm 3 bungkus zipper bag mcm dlm gambar)

300 gram kacang soya
4 sudu cuka
2 sudu Tempe Starter* beli online kat Tempehonline

ada cara yg lebih murah utk wat spora tempe ni...itupun dlm peringkat eksperimen aku lagi...kalo menjadik, nanti aku masuk blog ok...

tak pun, ada cara2 wat tempe kat blog Sofieyya Intai2 ler jugak yer...Aku pun masih berguru juga...hehehehhe!


Cara:

Rendam kacang soya semalaman. Bila dah kembang, pecah2 kacang tu..kira bagi kcg terbelah dua lar...samada pakai tangan atau masuk je dlm food processor...select method chopping.Lepas tu, tapis dan buang kulit dia...part ni yg kritikal..seboleh2nyer kulit tu biar habis di tapis..sbb kalo bnyk sgt kulit tinggal akan effect rasa tempe tu nanti.org kata 'kureng' lar....tapis dlm 5 kali tukar air camtu...

Sediakan periuk untuk merebus. Letak air sama paras dgn kacang. Masukkan cuka. Rebus selama 1/2 jam. Jgn rebus lama sgt...nanti kcg kurang rangup bila tempe tu digoreng.

Selepas rebus, toskan sehingga kering. Pastikan kacang tu kering betul sblm meletak tempeh starter. Ini penting sbb spora tempe hny akan aktif membiak pada persekitaran yg kering.

Bila kcg betul2 kering, ratakan tempeh starter td. Gaul selama 1 minit. Seboleh2nyer jgn direct contact dgn tangan sbb xmau ada bakteria lain yg akan hidup dlm kcg tu sblm tempe tu jadi.Guna sudu.

Sediakan plastik bungkus. Buat lubang udara dgn menyucuk menggunakan jarum yg agak tebal pada setiap 1 inci plastic. Kemudian masukkan kcg yg sudah digaul dgn tempeh starter td. Ratakan segenap plastik.

Aku letak tempe yg nak diperam tu dlm bilik boiler sbb tgh winter. Suhu yg sesuai untuk pembiakan spora tempe adalah 25 hingga 32 darjah celcius. Kalau panas sgt pun, spora akan mati so tempe tu x jadiiii....

Peram sehingga 48 jam...InsyaAllah..menjadik....aminnnn.

No comments: