Thursday 7 February 2008

Ayam Sanggul Noormadiah



ekekeek....x pasal2 Allahyarham Noormadiah yg kena...idea ayam sanggul ni aku x ingat lari dr mana...nanti aku check,tp, resepi ayam semua tu aku belasah je ikut sedap tekak....alo...kak rozie....i da buat dulu!! hehehehhe!

mari kita layan apa ke benda ayam sanggul nih....

Bahan2 untuk ayam panggang:

1 ekor ayam (aku wat 1/2 ekor jer...)
5 ulas bwg merah
3 ulas bwg putih
2 sudu besar Brown Sauce
1 sudu besar serbuk kunyit
1 sudu kecil garam

Bahan2 untuk Mashed Potato:

3 biji kentang
3 sudu besar susu tepung
1/2 sudu garam
1 sudu gula (ikut suka)

Bahan Accessories (makanan sampingan):

Brokoli
Kentang Bakar/ Wedges
Tomato di panggang


Cara2:

Sonang jor...beli ayam kat kedai..mintak yg sekor..xyah potong. Pastu, balik rumah cuci bersih2 esp. tang part dlm2 tuh...kasik clear. Pastu, amik blender, blend bwg merah, bwg putih halus...pastu lumur kat ayam tuh. Masa lumur tu buh la sekali serbuk kunyit, garam dgn brown sauce tu. Perap la sekurang2nyer 2 jam.

Lepas perap, masukkan dlm ketuhar ..panas dalam 180 darjah celcius kot...sebab aku pakai api panggang gas oven...aku buh gasmark 4 camtuh. Bakar ler dlm 40 ke 50 minit @sampai ayam masak.


Cara2 untuk Mashed Potato.

Kupas kentang kemudian rebus hingga lembut. Buh garam sikit semasa merebus. Pastu, toskan kentang tu...buh la dlm mangkuk dan lecek2 kan, pastu masukkan susu tepung td untuk melemakkan lagi rasa kentang tuh...aku pakai food processor..sonang kojo. Kalo x masuk food processor, lepas lenyek tu bolehla dipukul dgn mixer atau masuk dlm blender kering...aku pun tatau la boleh ke x. Sebab nak kena dptkan texture halus bak sutera sbb nak masuk kat dlm piping bag...make sure nanti kentang tu x sangkut kat nozzle..ekekekek!

Dah dpt tekstur kentang yg lembut mcm kentang lenyek kat KFC tuh, masukkan dlm nozzle...picitla piping bag tu mcm kita buh cream kat kek...suka hati lah nak hias camner pun..buh gambor doraemon ker..ehhh...apa2 lah!!!ekekeke

Pastu untuk side dishes bg saper yg xnak mkn nasik...bolehla...wat kentang & tomato bakar, brokoli rebus atau apa2 sajer yg selera kat tekak korang...ok!!!

No comments: