Friday 1 February 2008

MasalaVadey



Ini salah satu kuih pebret aku...selalu aku beli kat pasar minggu kat Banting...ader aci tu jual...3 sehinggit! pergh...mkn panas2! sedap wo!!! Aci pun Aci lah...yg penting sedap...kihkihkih! Selalu aku mkn ajer..skrg ni aku wat..lepas aku tipon mak aku kat kg dan kompem resepi, terus aku rendam kacang dhal...la la la la!

Bahan pun senang...bak kata org tua kat rumah aku tuh...sambil terkencing pun leh buat!! (ish...x senonoh betul org tua tu kannn!hehehehehe)

ok..bahan2 yg diperlukan:utk 2 1/2 org makan...1/2 tu Iman da....

2 cawan kacang dhal (direndam semalaman)
2 biji bwg besar
1/2 sudu kecil jintan manis
1/2 sudu kecil jintan kasar
1 sudu kecil garam
3-4 btg cili kering (kalo suka pedas, buh lagi!)

Cara2:

Blender halus kcg dhal. Guna blender kering ok..takmao air!. Potong baji bwg besar.Gunting halus cili kering. Kemudian, masukkan bwg, jintan manis & kasar,cili kering tadi kedalam kcg dhal yg sudah di blender tadi...gaul rata dgn garam dan sebatikan dgn ramuan tadi.

Sediakan minyak untuk menggoreng penuh. Ambik adunan td..kepal2 dan penyekkan gituh. Nak goreng baru kepal tau! Goreng sampai masak! Resepi ni mmg x pakai tepung atau telur.InsyaAllah x berderai semasa digoreng ....

No comments: