Tuesday 19 February 2008

Vadey Lubang


gambor kacangnyer...


aku tatau ler nama sebenar kuih ni...kejap vadey..kejap masala vadey..tp, pada aku, aku panggil vadey lubang...hehehhe! Resepi ni aku tanya kat Tim, tokey vadey kat Tinsley nih...sedap wo dia wat...rangup diluar, lembut didalam! Disebabkan aku rasa mcm x puas2 makan..aku tanya ler resepi kat dia...dia pun x kedekut..Timasih Tim!

Ok..resepi dia:


Bahan2:

1 cawan kcg Urid Dhall Washed
Segenggam beras
Seulas Bawang Merah Besar
2-3 btg cili kering
Garam secukupnyer

Cara2:

Rendam kcg dgn segenggam beras semalaman atau sekurang2nya 4 jam. Lepas tu, blender kering sehingga halus. Potong baji bwg meras dan gunting halus cili kering. Masukkan dlm adunan dan perisakan dgn garam.

Panaskan kuali. Goreng dlm minyak penuh. Bab mengacu atas tgn ni yg aku lemah sikit sbb kalo ikut Tim dia kena guna daun sirih yg dioles dgn minyak masak. Lepas dptkan bentuk bulat mcm donut atas daun sirih tu, terus lurutkan kedalam minyak...ishhh...aku takde daun sirih..aku carik plastik yg agak keras sikit..buh atas tgn, lumur minyak dan masukkan adunan yg dah dibentuk dlm minyak cepat2. Adunan ni mmg lembik, tatau ler camner Tim boleh wat jadik cantik bentuknyer...ok..itu jer..selamat mencuba!!

No comments: