Wednesday 27 February 2008

Bun Kacang Merah



Tgh kena demam roti rumah aku nih...da nak tido pun boleh lagi berangan2 besok nak wat roti apa yekkk dlm kepala...org kata angan2 boleh jadik kenyataan...emmm...betullah tuh...

Aku amik resepi kat rumah cik mat. Tgk cam senang jer bhn dia...lagi senang sbb semua main campak jer dlm breadmaker..tp, kalo nak wat uli pakai tgn pun boleh, lebih berkat org kataa.....

Aku tgh dok compare gambar bun aku nih dgn bun cik mat...apsal dia punya gebewww jer, aku nyer x camtu...?? tp, aku rasa lah kan..roti ni ikut gaya org yg membuatnyer lah kannn....(ya ampoon mattt!!!!)

Resepi ni aku terus convert jadik 1/2 dari resepi cik mat gebewwww....dpt 12 ketui bun yg comey dan lazatttt!!

ok..bahan2nyer:

250 g tepung roti
120 ml air suam
10 g susu tepung
1/2 biji telur Gred A
40 g shortening
50 g gula halus
1/4 camca teh garam
2 camca teh fresh yeast
1 camca teh bread improver

Inti:
Kacang merah dlm tin ajer...senang.

Cara2:

Masukkan tepung, susu tepung dan garam. Gaul sebati. Kemudian, masukkan yeast & gula kedlm air suam. Kacau hingga gula larut. Tuangkan kedlm adunan tepung tadi. Uli sehingga hampir licin barulah dimasukkan shortening. Teruskan menguli sehingga adunan kelihatan licin. Tp, aku masukkan semua kedalam breadmaker mengikut susunan method yg sama...hehehee!

Kemudian, keluarkan adunan tepung tadi....tumbuk2 kasik keluar angin...teruskan menguli lagi selama 5 minit. Bahagikan tepung kepada 10 - 12 bhgn. Aku wat 12 bhgn ...40 g setiap satu. Masukkan inti kcg merah ditengah dan tutup dgn rapi. Kemudia perap sehingga 45 minit atau sehingga adunan nampak naik 2 kali ganda dr saiz asal.

Kemudian, bakar dgn api perlahan iatu 160 darjah celcius selama 7-10 minit atau sehingga bun nampak perang dibahagian atas. Kemudian, bia sudah masak...oleskan bhgn atas bun dgn butter semasa bun masih panas.


bun yg kuar oven

No comments: