Saturday 2 February 2008

Fruit Tartlet



Arini kitorg bwk Iman naik tram pg city centre. Da sampai city centre, kitorg singgah Castle Market..best tul kat situ dpt beli bermcm2 buah2han...buah ceri,stroberi,anggur & pisang...rasa berbaloi sgt sbb ceri tu tgh murah giler...1 lbs br GBP 1.40..mula2 beli 1 lbs ajer....pastu aku kona balik masa asben aku x nampak, belik 1 lbs lagi...hehehhehe!

So, bila balik...aku nak wat ape lak dgn buah2 ni yek?? gi jenjalan..nampak fruit tartlet rumah kak nis ...bhn2 pun ader...apa lagi!! singsing lengan ler! tp, aku xder mould tart base kecik2 tuh...aku cuma ader disposable tart base..saiz besar lak tuh! hantam je lah labuuuu!Tp. aku kalo bab menghias ni mmg fail sesangat...camtu lah jadi nyer...cantik tu idak ler...manisss tu ader...kihkihkih!

Resepi ni aku salin jek...untuk mengekalkan keaslian nyer (kes copypaste!)...amppoon kak nis & rinn!!Yang penting...tart ni mmg marvellous...sodap!!! Mari kita tgk apa bhn yg digunakan...

oh yer...aku cuma wat separuh dr adunan..itu pun terlebih...cukup ler utk mkn 2 org...


Bahan-bahan:

250gm mentega - suhu bilik
120gm gula aising
2 biji kuning telur
440gm tepung gandum - diayak
1 camt esen vanila

custard filling:
2 camb tepung gandum
2 camb tepung kastard atau tepung jagung
8 camb gula kastor
2 cawan (500ml) susu segar
2 biji telur
2 camb (30gm) mentega

cara:

1. griskan dulu acuan tartlet dan susunkan ke atas baking tray
2. untuk pastri: adunkan semua bahan hingga menjadi doh. gelek di atas papan pencanai setebal 5mm
3. setelah itu ambil pastry cutter tekapkan ke atas doh tadi dan tekapkan pula ke dalam acuan
4. tekan sedikit untuk memasukkan doh tersebut dan trimkan dengan pisau atau gunting di tepinya
5. panaskan oven pada suhu 175C
6. cucukkan dengan garpu di tengah2 doh lalu bakar selama 20 min atau sehingga kekuningan
7. kelurkan dari oven dan tunggu hingga sejuk sebelum menanggalkan pastri dari acuan
8. untuk custard: campurkan tepung gandum, tepung kastard dan gula di dalam mangkuk. campurkan pula 2 camb susu daripada 500ml susu tadi dan kacau rata
9. masukkan telur sebiji2 dan gaul rata lagi. setelah itu tuangkan kesemua susu tadi dan kacau lagi hingga larut
10. kacau adunan ini di atas api yang kecil hingga agak kental. adunan ini mesti sentiasa dikacau supaya tidak berbentil2. boleh jugak memasukkan di dalam microwave dengan suhu tinggi hingga pekat dan buka microwave sesekali lalu kacau supaya tidak berbentil2
11. apabila tampak likat, keluarkan dan masukkan mentega lalu kacau hingga sebati. biarkan kastard sejuk dahulu sebelum di masukkan sedikit ke dalam pastri yang telah dibakar tadi
12. setelah itu bolehlah dihiaskan dengan buah2an kegemaran seperti strawberi, kiwi dan peach (aku buh ceri, peach, grapes & stoberi)
13. tartlets ini bolehlah disimpan di dalam fridge untuk tahan dalam masa 3 hari

No comments: