Tuesday 26 February 2008

Kek Pisang Hensem



First time wat kek pisang. dpt resepi dari adsweet ,MR. Timasih sbb resepi ni mmg cun & sedap! dah la senang nak wat...aku bg nama kek pisang hensem sbb aku ingat kek ni x jadik sbb aku tgk kek tu tgh2 dia x masak after 40 minit bakar...tp, akhirnya...masak jugak dia dgn sempurna! Kita tgk bhn2 yg diperlukan. Aku wat separuh jer dr resepi. Itupun dpt satu loafpan penuh...


Bahan-bahan ( saiz biasa )
7 biji pisang berangan
1 cawan minyak masak
2 sudu kecil soda bikarbonat
5 biji telur
2 cawan gula halus
1 sudu kecil esen vanilla
3 cawan gandum

Cara-cara
Lecekkan pisang sampai lumat.Kemudian masukkan minyak dan soda bikarbonat.Gaul sebati. (Bahan A)
Gunakan mixer untuk pukul telur dan gula. Masukkan bersama esen vanilla .Kemudian masukkan adunan pisang (Bahan A) ke dalam bancuhan telur dan gula

Akhir sekali masukkan tepung sedikit demi sedikit. Kacau hingga rata
Masukkan dalam acuan. Bakar selama 25-30 minit, suhu 180 C atau mengikut kesesuaian oven masing2.

Aku saja taburkan coklat button belen jajan anak aku & coklat rice sebagai topping sebelum dibakar. Sedap jugak tau!! Selamat mencuba!

No comments: