Saturday, 16 August 2008

Ayam Golek Madu

we

Tetiba teringin ayam golek yg selalu org jual kat gerai tepi jalan tu. Dulu, kalo balik kampung, mesti abah belanja makan ayam madu yg camni..sedapppp! Antara tempat yg selalu dia beli ialah kat gerai2 sepanjang jalan nak pegi Pantai Morib, Banting tu. Dia cucuk..bakar..pakai mesin pusing2 tuuu! Dulu kalo aku cakap teringin nak makan ayam pusing2 (siap buat gerak tgn pusing2 tu!)...terus zassss abah aku jadik rider gi beli! Sayang abah...!

ay

Ini lah rupa ayam yg aku cuba kekalkan kedudukannya semasa membakar. Aku cucuk dgn lidi nak bagi dia tegak.Kalo tak melepekkk jer rupa dia. Sekali tengok mcm ayam nak lumba lari pun ade. Ye lah tuu...on ur markk..get set goo!! Lajuuuuu jer masuk perut aku sefamily...

Resepi biasa jer..ada ketumbar, jintan manis & kasar,lada hitam, serai, halia, kicap,gula & garam dan juga madu..perap selama 2 jam sebelom bakar.Mula2 nak bakar sampai kering la kot..tp, cik hubby kata dia nak medium cooked, suka lagi yg juicy2...so, ikut suka korang ler. Jangan rentung sudahhh!

6 comments:

Ajzie said...

sodap nyaaaaaaa.. ayam mu itew mengiurkannnnnn.. hihiih

NITA said...

ajziee....meh la makan!lambat kang tinggal tulang je la.... (offer makan sambil goyang2 montot nih!)

ai said...

kau ni kan, bagus tul la! duk kt oberthesea nu tp masak sume lauk2 melayu. Mak kagum Nyah!! hihihi

mak aiii..berkilat bontot ayam kau tu..slllllrrrrrpppppp!!!

farah said...

bakar brp lama sis? temperature brp?

NITA said...

ai,

duk obersi lagi ngengada tekak nak makan lauk pauk mesia..menci taw!!! dah la nak carik bhn susah...adventure betul! tp, bila adventure..tu yg bersemangat berkobar2 nak wt..konon baru feelllll....

montot ayam tu satu jer...ko nak berebut dgn aku ker??? ha...masuk langkah nyah....mari..marii!!

farah,
info dah hapdet kat bhgn bawah sekali posting tu...check tizzzzouttt !wokeh!

Lin said...

sis guna kicap apa yer?