Friday, 15 August 2008

Cucur Udang

cu1

Kuih utk kudap2 minum petang arini...

Resepi dari buku Chef Norzailina Nordin yg di copy oleh CMG utk aku..timasih Ck Mat!

try

Bahan2:

Udang basah (dlm 10 ke 15 ekor)
100 gram tepung gandum
125 ml - 130 ml air rebusan kepala udang
1/2 sudu teh soda bikarbonat
Garam

Cara2:

Bersihkan udang. Ambil bhgn kepala udang dan rebus. Dapatkan 125 ml -130 ml air udang tersebut. Sejukkan dan ketepikan.

Campurkan tepung, soda & garam. Bancuh perlahan2 dgn air rebusan kepala udang tadi. Bancuhan hendaklah tidak terlalu pekat atau cair. Yang sedang2 sajaaaa....

Masukkan minyak penuh kedalam kuali. Panaskan minyak dan rendam senduk yg nak dijadikan mould tu. Bila senduk tu cukup panas, amik sesudu bancuhan tepng dan bubuh dalam senduk, bubuhla udang tadi kata atas tepung tu. Goreng penuh dan cungkillah tepung dalam senduk tu dgn garfu secara perlahan2 semasa tepung separuh masak. Kemduian, ulang proses memanaskan senduk tu, masukkan tepung, udang & goreng la sehingga siap!

Utk sos cili:

Aku tak amik gambar zoom kat sos cili sebab masa blender cili tu,aku blend cili kasar sgt sampai buleh wat tampal seluar...heheeheh! kes express ma!

Bahan:

3 sudu besar cili kisar
3 biji bwg putih diketuk
2 keping asam keping
Gula & garam
Air 3 cawan

Masukkan air dlm periuk. Masukkan cili kisar, asam keping & bwg putih. Rebus sehingga air jadi separuh. Kemudian masukkan gula & garam secukup rasa. Siap!

4 comments:

Ezza Aziz said...

akak punye resepi cucur udang lain lak..tak pakai soda tapi elok lembut.Rahsia lembut nya ialah masuk kan tauge dan kucai telor dan pewarna kuning. Biar kan dalam 1 jam baru goreng..sedap ....

NITA said...

waa...tengkiu kak ezza! resepi yg ni mmg jenis rangup kot..sbb aceli utk makan dgn pasembor. xper..lepas ni buleh try akak punyer pulok..besh tuu!

Mazlan said...

Salam Nita, hari tu saya beli kat busstop Seremban cucur udangnya warna kuning pejal (maksud saya tepungnya) dan BUKAN gebu-gebu....tu le dok cari ape yang dibancuh dengan tepung tu. Kalau yang gebu tu ringan sikit tapi yang ni rasenya padat...

wsm. mazlan

MATA GEMBIRA said...

nita.cili kisar tue cili kering ker cili hidup...