Friday 22 August 2008

Butter Cheese Jacket Potato

we

Arini ubah selera tekak utk bekfas. Semenjak 2 menjak ni, aku x susah payah sgt wat bekfas sbb Iman dah nak mkn roti sapu butter & jem atau 'choco rocks + susu'. Kalo takk...asyik mintak nasik goreng, bihun goreng...asal semua benda yg bergoreng lah! Tak ilang tekak melayu dia tu. So,aku sgt gumbira la sekarang..kurang sikit masuk shift dapur sekarang ni.

Semalam pulak, pegi Tinsley Family day..dlm pada kitorg sibuk tgk "Abang Api" buat show..hujan pulak turunnn. So, kitorg pon bersesak2lah berteduh kat dlm cafe. Dah dalam cafe, bernafsu pulak aku tgk satu mamat negro tu makan jacket potato! Berasap2 aku tgk! Selera betul lah! Aku dgn Dilla pon order la...bayor 1.20 pound. Tunggu punyer tunggu...sekali org cafe tu kata...jacket potato dah abiss...nak refund duit ker nak amik benda lain? Aku ngan Dilla pon tukar order ..makan sandwich telur jer la makkk nonnn! Atas dasar tak puas hati, aku pon merembat 2 ketul kentang besar 2 penumbuk kat kedai dan dgn pantasnyer...siaplah jacket potato akuuuu!

Resepi ni sonang ajo..aku meltkan butter & cheese, pastu tabur white pepper. Kalo nak tgk lagi satu version lauk dia, buleh intai blog Mamavogue. Dia buh tuna, jagung bagai. In fact, suka ati korang ler nak buh filling apa..

Dah panjang2 citer, baru kuar resepi...ahaks!

Bahan2:
2 ketul kentang besar
Gouda / Mozarella Cheese
Salted Butter
White pepper
Kitchen Foil
Garam

Cara2:
Masak air utk rebus kentang. Buh 1/2 sudu garam dlm air tu. kemudian,rebus kentang hingga separuh masak. Keluarkan & balut dlm kitchen foil. Kemudian bakar dlm oven selama 40 minit. Bila dah masak, taburkan parutan cheese & butter. Taburla apa2 lagi yg patut. Ok..ready dah!

Oh ya..bila nak makan tu..kuis2 la kentang tu yek dgn garfu..amik feel!!!

*note: aku rebus dulu kentang tu nak bg dia lebih empuk...kalo xnak rebus pon takper...

2 comments:

Ezza Aziz said...

nak pakai potato us russet tu ke? Kulit nak buang sekali atau tak? Nampak cam senang dan sedap,nak try la cara orang London ni brekpes pulak,boleh gak buat masa sahur kan!

NITA said...

kak ezza,

buleh jer pakai potato mana2..kalo dpt yg russet tu lagi sedap ler! try ler...kenyang tau mkn seketul kentang tu...meltkan butter buh garam pon sodap!