Thursday, 24 July 2008

Apam Tapai Pulut

apam

Ha..idea nak memperabihkan tapai pulut aritu dtg! Apa kata kita buat apam..instead of guna tapai nasi, kita guna tapai pulut! Boleh jadi ker yek? Resultnyer...jadi beb! saper kata tukang masak tak perlu bijak?...tukang masak pun kena kretip jugak! Tak gitu CMG??

Bahan2:

250 gram tepung beras
1 cawan tapai pulut
1 cawan gula pasir
1 cawan air
1 1/4 sudu kecil serbuk ENO

Cara2:
Blend semua bahan diatas kecuali serbuk ENO. Peram adunan sekurang2 nya 4 jam dlm mangkuk. Kemudian, campurkan serbuk eno bila bancuhan sudah ready utk dikukus. Kacau rata serbuk eno tersebut & kukuslah selama lebih kurang 15 minit utk acuan cupcake seperti dlm gambar.

6 comments:

Ezza Aziz said...

apam you ni nampak comel dan manis. kalu tak da tapai ni,nak ganti ngan ape ye

Mat Gebu said...

nita..caya sama lu lah babe!!!...ahak tabik menonggeng sampai terkangkang guaaa tgkk!!..weyy cun jugak ek, manis tak?

shima said...

cute nyerrr apam....comel2.. ikshhhh nk wat tapailaaa rasa tingin pulak tgk ragi berketui2 tuh mekasih nooooo.... :)

NITA said...

kak ezza,

manis jugak...tp, kalo nak gantai tapai pulut tu..tatawla pulak! cuba carik resepi apam yg xder tapai la kot.

NITA said...

mat,

aku tgh senyum sampai telinga sbb apam aku jadik...hantor sikit rumah kak rozie...dia kata ok, sbb apam tu terbelah..kihkihkih!

NITA said...

shima,

ha..wat la tapai pulut...sedap taw makan sejuk2!