Monday, 28 July 2008

Sagon

sagon

Tak terlintas dek akal aku sendiri akan buat sagon sendiri! Dulu, kat kampung..tak pandang pun..tp, bila sampai UK..sedap pulak sagon nih! Apatah lagi bila makan berebut2! Alkisahnya, semalam masa BBQ kat Ladybower Dam, Kak Azu bwk sagon. Dia bubuh dlm plastik eskrem Mesia, ikat2 cenggitu la. Datang Iman nih, tak berenti mengudap sagon nih, sampai ke rumah..dah abis pi mintak lagi! mana ada sagon kat rumah ni nakk????

Last2, dengan dasar naluri keibuan yg sgt tinggi,kononnya xnak mengecewakan si anak..aku pun survey cara2 buat sagon..ha ..jumpa!! kat FP Shima nih...senang rupanya nak wat sagon nih! Aku bukan xnak tanya kak azu, cuma..maluuu! sbb nampak sgt kelapaq sagon! ahaks...

Amaran! jgn bercakap semasa makan sagon.


Bahan:

200gms cwn kelapa kering
200gms cwn tepung beras
50 gms tepung pulut
gula halus secukupnye

(shima..akak copypaste, tp modified sikit!)

CARA:
1. goreng dulu kelapa hingga wangi (kalau guna kelapa fresh kine goreng hingga separa kering giteww)...
2. masukkan tepung beras& tepung pulut...goreng lg hingga wangi, rangup & berderai...3. dah siap, sejukkan dulu br gaul bersama gula ikut suka nk manis mana...

6 comments:

Let's dine out said...

Alamak sedapnya tengok sagon nie, Kecur liur dibuatnya.Teringat masa kecik2 dulu, suka makan benda ni. kena buat jugak ni

Ezza Aziz said...

emmm,dulu masa kecik kalau balik kampong tu ade je sagon ni nenek yang buat,balut dengan surat kabar jawi,hujung nye ade rambu rambu kertas..itu dulu,kalu makan habis tersembur...pas tu cari air pasal mulut dah kering...la ni bebudak kat umah ni tak mau pun memakan nya.jenuh la kita promosi buat deek jer dia...anyway syabas buat Iman sebab suka makan sagon yang mama iman buat....

shima said...

aikkkk femes jgak sagon kt UK ni erkk ingatkan i buang tebiat aritu tetiba jekk mimpi mkn sagon muahhahaaa menggamit kan mkn sagon ni kak nita bguihlaa anak akak suka bdak2 skrg tah2 x kenai dah sagon ni pupus dek zaman dah...

NITA said...

let's dine out,

salam kenal! mehla tukar2 link..i x dpt link u la..
buat sagon tu senang giller...cuma kalo budak makan kena warning dulu la...jgn cakap!! berabuk rumah..tak pasal2 kena vacuum!

NITA said...

kak ezza,

hahaha..ita pon tataw Iman suka plak makan sagon!ita acely xlah fancy sgt tp, bila dah duk UK...semua pon jadik sedap..ahaks!kalo kat mesia, xdernyer parent bwk jajan sagon gi bbq! kihkihkih

NITA said...

shima,

masa 1st makan tu lagi Iman dah suka, dia kata susu! hahahah!
kan dia lemak2 manis gitewwww!
nasib baik shima ada reseipi...cuma, akak tu advise buh tepung pulut sikit, lagi ummph!..