Tuesday, 15 July 2008

Pulut Panggang

DSC_0906

Hehehehe...aku rasa ada org tgh dok termenung tgk pulut panggang nih! Saper yg terasa2 kat tekak tu...meh la buat! senang jer...

Bahan2:

Utk pulut

2 cawan pulut (rendam ler sekurang2nyer 3 jam)
1 cawan santan cair
Garam secukup rasa

Utk inti


1 cawan kelapa parut
2 biji bwg merah
1 btg serai
1 inci halia
20 ekor udang kering
1/4 sudu kecil serbuk kunyit
Secubit asam jawa
Garam & gula secukup rasa

Bahan lain
Daun pisang
stapler
Minyak utk mengoles

Cara2:
Kukus pulut selama 1/2 jam. Lepas tu masukkan santan tadi yg sudah digaul dgn garam secukup rasa. Kukus lagi sehingga pulut betul2 lembut.

Dalam pada tu buleh mula buat inti. Blend kering bawang, udang kering,serai & halia. Kemudian ramas2 bahan tadi yg sudah diblend kat kelapa parut tu. Ramas sekali asam jawa & kunyit tu. Bila dah rata, masukka dalam kuali & goreng kering. Perisakan dgn garam & gula secukup rasa. Kalau pakai desiccated coconut, rendam dulu kelapa tu..lepas tu masa goreng kering tu, bubuhler santan pekat sehingga kelapa nampak lembab. Masak dgn api kecik sehingga keperang2an atau masak.

Bab daun pulak, layur dulu atas api kasik dia lembut & buleh digulung & dilipat. Lepas tu amik kitchen towel, bubuh sedikit minyak dan oleskan minyak tu kat daun pisang ( belah dalam - yg x kilat)...lepas tu..mulalah bubuh pulut..dan inti dibhgn tengah...gulung kejap2. Kalo nak lebih kemas, gulung atas tikar sushi tu..lagi kelas u!!! Kemudian lipat bhgn tepi & stapler. Kalo lebih tradisional & rajin, gunalah lidi. Bakar atas grill pan dgn api kecik dlm 10 minit camtu. Wokeh..sekian ..itu jer la!

8 comments:

shima said...

arghhhhh tension nyerr haku!!
nengok pulut panggang berbalut daun pisang tuh ikshhhh mcmlaaa blkg umah der tanam pokok pisang...sethn dah i dok sini aram x penah jumpa daun pisang... eeeii jelesnyerrr

NITA said...

shima,

jgn jeles...pokok pisang tetiba tumbuh blkg rumah!!...hahahah! ko x nampak tu..daun dah kering ...stok tahun lepas aku buh dlm freezer...tahan zaman berzaman u!

bibu said...

daun pisang aku main petik je umah jiran aku nye..hhehehehe...ha Kak Shariza tu ko ingat? de kata de ingat ko..kan kat umah kedai Sek 7 tu kite duk sebaris meja studi ngan dia..ngadap umah teres yg agak sepoi2 bahasa bile mlm bersaksikan bintang..kahkahkahkah

NITA said...

lelan,

kak shariza mana plaks nih? aku ni x berapa nak ingat la...ko ader link dia ker? meh ...bak sini aku tgk..mana tau aku buleh pulihkan semua penyakit 'amnesia' aku nih...

Miim said...

salam nita,
perghh...terliur seii tgk ur pulut panggang.

NITA said...

ha miim..meh la sini! ada lagi 3-4 ketul nih! kalo x abis gak...den frozenkan ajer..mana tau tahun depan teringin lagi...heheheh!

shima said...

dah dipanggang mmg laaa kering daun tuh!!!
aisehhhh....

NITA said...

shima,

tu panggang ala2 manja jer..takut daun rentung...hahahahah! takut kena api daun terbakar...kena panggil bomba pulak..daun tu dlm esbok pun kering cam kerepek !