Thursday 17 July 2008

Lemak Cili Api Pari Panggang

DSC_0909

Aku tataw nak bagi nama apa lauk nih...tp, gitu2 ler cara masak dia...Bapak aku masa sakit pernah mintak lauk nih...aku pun carik ler satu kampung. Nasib baik ada gerai kecik nih jual lauk2 kampung gini. Masa tu bulan pose, bapak aku bgtaw pun last minit..mak oi! demi nak mencapaikan hajat bapak ku tersayang itu, aku pun merempit la satu kampung carik lauk nih...nasib baik jumpa!Punca bapak aku teringin..sbb dia tgk rancangan masak2 Chef Wan kat tv3 masa tu!Pulak tu dia baru baik sakit...tekak baru rasa nak mkn..request pulak lauk cenggini! Aduhai!! Masa tu pulak ChefWan masak dgn ikan keli, mmg menggoda abis! Tapi hari ni, aku modified ler sikit dgn ikan pari..Aceli x susah masak lauk nih...sonang baito!

Bahan2:

Bahan utk ikan pari di bakar

6 ketul ikan pari
Gram secukupnyer

Bahan utk masak lemak

2 biji bawang merah
2 btg cili hijau
5 btg cili api (ikut pedas korang ler!)
1 biji buah keras
1 keping asam keping
1 btg serai (di ketuk)
2 ketul isi cekur
1 helai daun cekur
1 cawan santan pekat
Minyak utk menumis
Garam secukup rasa
Sedikit air
Sayur tambahan eg: kacang panjang & tomato

Cara2:

Ikan pari tu dilumur dgn garam & di bakar terlebih dahulu.

Untuk kuah lemak pekat pulak, blend bwg merah, cili hijau, cili padi, isi cekur & buah keras. Kemudian, panaskan minyak dan tumis bhn tersebut. Ketuk serai dan masukkan dlm bahan tumis tadi. Masukkan juga asam keping & daun cekur siap2. Bila tumisan sudah naik bau, masukkan ikan pari yg sudah dipanggang & gaul sebati. Kemudian, masukkan santan pekat & gaul rata lagi. Masukkan air sedikit demi sedikit, just nak bagi dia berkuah jer. Lauk ni santan dia kena pekat baru ummph!..itu jer ler..jgn lupa garam secukup rasa ok!!!

Lagi satu, saper yg xder cekur tu buleh ler abaikan...tp, letak cekur nih lagi rasa dia original ...pada tekak aku la! Aku ada stok cekur sbb mak aku pos dari Msia!

No comments: